Jumaat, 24 Januari 2014

Melawat Muzium TUDM


Melawat Muzium TUDM

16 Januari 2013, saya berkesempatan melawat Muzium TUDM di Pangkalan Udara Kuala Lumpur.  Lokasinya mudah dicariBagi pelancong, terdapat akses pengangkutan awam yang terbaik untuk sampai ke Muzium ini.




Muzium TUDM dari Perspektif Peribadi
Ketika kunjungan saya ke Muzium TUDM, terdapat sebuah lagi keluarga berbangsa Cina yang turut sama melawat Muzium ini.  Tapi sayangnya, tiada kelibat seorang pun krew muzium yang boleh memberikan serba-sedikit maklumat atau penerangan kepada mereka.  Waktu ketika itu sudah jam 2 petang.  
           
Alangkah bagus kalau ada krew muzium yang dapat memberikan penerangan kepada kami mengenai pesawat-pesawat di dalam kawasan muzium ni.  Saya meluangkan masa hampir dua jam di Muzium ini.  Kedai cenderahati di dalam Muzium TUDM ini pula tidak dibuka.  Terkilan juga sebab tak dapat beli cenderamata untuk kenangan.

Keadaan pesawat?  Kebanyakan pesawat kelihatan tidak terjaga.  Maklumlah berjemur panas, bermandi hujan di tengah-tengah padang.  Tentang keadaan pesawat, tak boleh komen banyak.  Kalau nak bina hangar untuk tempatkan semua pesawat-pesawat ni, RM mungkin alasannya. “No money, no talk”!

Semangat dan perasaan “exited” saya untuk melawat Muzium TUDM tiba-tiba hilang bila sampai di sana.  Umpama kata pepatah, “indah khabar dari rupa”.  Namun, saya tetap berbangga dapat melawat Muzium TUDM ni.

Diharapkan di masa-masa hadapan, Muzium TUDM akan menyediakan perkhidmatan yang lebih baik.  Bukan kesempurnaan yang dicari, tetapi sekurang-kurangnya pengunjung yang datang dirai dan dihargai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan