NURI BAKAL BERGANTI
Eurocopter EC-725 Cougar Bakal Diterima Disember 2012
Penantian
demi penantian bilakah masanya helikopter Nuri (Sikorsky S61-A4) bakal berganti akan berakhir tidak lama lagi. Bagi sebilangan rakyat Malaysia yang meminati
bidang penerbangan ketenteraan / Millitary
Aviation, kemasukan pesawat Eurocopter
EC-725 Cougar ke dalam perkhidmatan TUDM yang dihebahkan bakal tiba secara
berperingkat mulai Disember 2012
atau selewatnya Januari 2013 ini
pastinya sesuatu yang ditunggu-tunggu.
Desakan
bagi menggantikan pesawat Nuri yang digunakan sejak penghujung tahun 1960-an
bertitik-tolak daripada nahas terakhir dan terburuk pesawat ini yang terhempas
di kawasan pergunungan Genting Sempah pada tahun 2007 yang lalu. Seramai enam anak kapal termasuk seorang pembantu
juruterbang (Co-Pilot) wanita
terkorban.
Seperti
mana yang diketahui, setiap pembelian aset ketenteraan perlu melalui pelbagai
kerenah biokrasi dan pembelian sejumlah 12 unit helikopter EC-725 Cougar ini turut tidak terlepas daripada dilanda kontroversi
apabila harga yang ditawarkan Firma Eurocopter dicanangkan sebagai terlalu
tinggi andai dibandingkan dengan beberapa buah negara lain yang turut
menandatangani perjanjian pembelian pesawat ini.
Namun
begitu, di dalam entri pada kali ini, tumpuan saya adalah kepada pesawat
Nuri. Mari bersama kita imbau kembali
sejarah perkhidmatan legasi si burung besi ini. Nuri – Gagah di angkasa!
Spesifikasi Pesawat
Krew pesawat: 2
Penumpang: 30-39
Kuasa dorongan: 2 unit Enjin Turboshaft
Enjin: General Electric T58-GE5
Kuasa: 1 enjin 1044 Kw (1400 Kuasa kuda)
Kelajuan: 232 km/h (125 knot)
Siling penerbangan: 3.810 m (12 500 kaki)
Berat kosong: 5.595 kg (12.335 lbs)
Berat maksima ketika berlepas: 9.299 kg
(20.500 lbs)
Bilah rotor (Utama dan belakang): 5 bilah
Diameter rotor utama: 18.90 m (62.0 kaki)
Diameter rotor belakang: 3.23 m (10.6 kaki)
Panjang (fuselage): 17.16 m (56.3 kaki)
Panjang: 22.20 m (72.8 kaki)
Tinggi: 5.32 m (17.5 kaki)
Penerbangan pertama: 17 Ogos 1962
Jumlah
produksi : 116 unit
Sejarah NURI
Pesawat
Sikorsky S-61A4 Nuri telah diperolehi oleh Tentera Udara DiRaja Malaysia pada
penghujung tahun 1968. Pesawat Nuri yang
pertama diterima berkhidmat dalam perkhidmatan aktif bermula tahun 1969. Pesawat Sikorsky S-61A4 Nuri ini berkemampuan
membawa antara 30-39 orang penumpang termasuk krew pesawat. Kuasa dorong pesawat ini dijana oleh 2 unit
enjin General Electric T-58-GE5.
TUDM suatu ketika dahulu, ketika era kebangkitan
pengganas komunis telah menggunakan pesawat ini dengan berkesan sebagai elemen
pesawat angkut taktikal dan pengangkutan logistik udara bagi menyokong keperluan
Tentera Darat Malaysia (TDM) dan Polis DiRaja Malaysia (PDRM) yang berjuang
menentang Komunis di belantara negara.
Oleh
kerana Nuri mempunyai ruang yang lebih besar dan luas, mempunyai jarak
penerbangan yang lebih jauh, maka pesawat ini lebih sesuai dalam tugas-tugas
pengangkutan taktikal. Pesawat Alloutte yang diperolehi sebelum perolehan
pesawat Nuri telah dijadikan sebagai pesawat pengiring bersenjata (Gunship
Escort) bagi mengiringi pesawat Nuri ketika terbang di kawasan panas yang mana
terdapat ancaman Komunis.
Dengan
keupayaan pesawat nuri ini dalam pelbagai operasi, TUDM telah membuat perolehan
tambahan pesawat ini sehingga jumlah pesawat Nuri yang pernah dimiliki TUDM
suatu ketika dahulu mencecah 40 unit. Pesawat
Nuri di dalam perkhidmatan TUDM telah menggunapakai nombor penant M23. Menjelang tahun 1980-an, TUDM memiliki 4 skuadron yang
mengoperasikan pesawat Nuri. Berikut
ialah skuadron-skuadron tersebut.
Skuadron Pesawat Nuri
No.10 Skuadron
Pangkalan
TUDM Kuala Lumpur
No.5 Skuadron
Pangkalan
TUDM Labuan
No.7 Skuadron
Pangkalan
TUDM Kuching (Skuadron SAR/CSAR)
No.3 Skuadron
Pangkalan
TUDM Butterworth (Skuadron SAR/CSAR)
Pesawat-pesawat Nuri selain terlibat dalam peperangan melawan irsugensi suatu ketika dahulu turut digunakan dalam pelbagai operasi penting, antaranya dalam beberapa operasi khusus ketika pembinaan penanda batu di Pulau Layang-layang. Operasi ini telah diberi nama Operasi Tugu. Pesawat Nuri juga suatu ketika dahulu pernah ditempatkan di atas kapal pendarat Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), dari kelas KD Raja Jarom yang kini telah dilucutkan tauliah dalam perkhidmatan TLDM.
Umumnya
setiap pesawat Nuri akan memiliki 3
orang anak kapal iaitu, juruterbang, pembantu juruterbang dan kuatermaster
udara (KU) yang mana tugasnya secara umum ialah menyelia kemudahan penumpang
pesawat ketika penerbangan.
Bagi
tugas-tugas pengangkutan orang kenamaan (VIP) di Jabatan Perdana Menteri, TUDM
telah memperoleh dua unit pesawat Agusta
AS-61N-1 Nuri dari Firma Agusta (Agusta Westland) sebagai pengganti kepada
seunit Helikopter NAS 322 Super Puma (Rujuk
entri mengenai Tragedi Berdarah Super
Puma) yang musnah dalan nahas di Sungai Petani, Kedah pada penghujung tahun
1994.
Pesawat
AS-61N-1 Nuri (VIP) ini diterima dengan skema
warna putih berjalur biru sepertimana pesawat-pesawat VIP yang lain. Pesawat
VIP buatan Negara Itali ini merupakanpesawat Nuri VIP yang pertama dilengkapi
dengan radar cuaca sebelum kesemua baki pesawat Nuri yang berperanan sebagai
pesawat pengangkut taktikal (Sikorsky S-61A4 Nuri) turut dilengkapi dengan
sistem ini secara berperingkat oleh Firma AIROD Sdn. Bhd.
25 April 1969
Sebuah
pesawat Nuri terhempas ketika operasi memburu Pengganas Komunis di Kuching,
Sarawak. Empat orang krew pesawat
terkorban.
11 Mac 1972
Sebuah
pesawat Nuri terhempas di Hutan Gambang, Pahang yang mengorbankan empat orang
krew pesawat.
27 April 1976
Sebuah
pesawat Nuri telah terhempas di Hutan Gubir, Perak akibat terkena tembakan
senjata oleh Pengganas Komunis. 11 orang anggota tentera termasuk krew pesawat
terkorban. Antara mereka yang terkorban:-
- Kapten (U) Choo Yeok Boo PGB - No.7 Skuadron
- Kapten (U) Mustapha Kamal Bin Mohd Shafie KPK - No.7 Skuadron
- Lt. (U) Chung Ming Teck PTU (Kapten pesawat) - No.10 Skuadron
- Lt. (U) Wan Munsif Bin Wan Salim KPK (Ko-Pilot) - No.10 Skuadron
- Sarjan Leong Yee Heang PTU – (Kuatermaster) - No.10 Skuadron
- Mejar Haris Bin Rejab (MMLO Haadyai)
- Kapten Sulaiman Bin Abdullah (6 Briged)
- Lt. Ibrahim Bin Zakaria (3 RAMD)
- Sarjan Khamis Bin Dolmat (3 RAMD)
- L.Kpl Suandi Bin Saim - Skuadron X RGK (Komando T.D)
- L.Kpl Kamarulzaman Bin Zakaria - Skuadron X RGK (Komando T.D)
19 Julai 1980
Sebuah
helikopter Nuri terhempas berhampiran Bandaraya Ipoh, Perak. Tetapi 18 penumpang termasuk krew
pesawat ini terselamat.
25 April 1981
2
anggota TUDM terbunuh sementara 13 orang yang lain tercedera apabila sebuah
helikopter Nuri terhempas dipukul ribut kira-kira 30 batu nautika daripada
Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching, Sarawak
11 Julai 1981
Sebuah
Helikopter Nuri terhempas berdekatan Batu Melintang, Perak. Dalam kejadian
ini,11 penumpang termasuk anak kapal terselamat.
14 November 1989
21
orang terkorban dalam nahas pesawat Nuri di antara kawasan Gunung Gerah dan
Gunung Bilah di sempadan Kelantan- Perak. Kesemua penumpang termasuk krew
pesawat terkorban. 15 daripada penumpang pesawat tersebut merupakan anggota
Pasukan Polis Hutan (PPH).
18 Disember 1989
Panglima
2 Divisyen, Mejar Jeneral Datuk Musataffa Awang dan Pemerintah Briged Ke-3
Infantri, Brigadier Jeneral Datuk Hasbullah Yussof merupakan antara 16 orang
yang terbunuh dalam nahas Nuri berhampiran Sungai Lundu, Sarawak.
28 Ogos 1990
Sebuah
pesawat Nuri bersama 9 anggota yang ketika sedang giat menjalani latihan untuk
pertunjukan sempena sambutan ulang tahun Kemerdekaan terselamat dalam
pendaratan kecemasan berdekatan Rawang, Selangor.
16 Januari 1991
Sebuah
helikopter Nuri dari Sungai Besi ke Kluang membuat pendaratan kecemasan di
Kampung Parit Zin, Muar, Johor. 12 orang terselamat.
10 Jun 1991
6
orang anggota tentera termasuk anak kapal terkorban apabila helikopter Nuri
yang dinaiki terhempas dan meletup di Banding, Perak kira-kira jam 1720.
11 Julai 1991
Lebih
kurang sebulan selepas nahas Nuri di Banding, Perak, sebuah lagi Nuri turut
terhempas di kawasan yang sama ketika mendarat. Dalam nahas ini 7 orang
termasuk krew pesawat terkorban
16 Oktober 1996
2
orang terbunuh,3 hilang manakala 2 lagi terselamat apabila Nuri terhempas di
Perairan Muka Head, Pulau Pinang.
19 Mac 1997
11
anggota TUDM terbunuh apabila 2 buah helikopter Nuri terhempas berdekatan
Gunung Lumaku, Sipitang di Sabah.
5 Mac 2004
2
krew pesawat Nuri terbunuh manakala seorang lagi terselamat nahas Nuri
terhempas di Kawasan Perumahan Taman Udara, Permatang Tengah, Butterworth, Pulau Pinang dalam rutin penerbangan biasa.
30 Mac 2004
3
juruterbang terselamat semasa membuat pendaratan kecemasan di Bukit Kalam
berdekatan Labuan, Sabah.
15 Ogos 2004
Sebuah
pesawat Nuri bersama 10 orang penumpang terhempasa di Long Serian, Sarawak setelah
dipukul angin lintang. Dalam kejadian ini, 3 maut manakala 7 lagi tercedera.
13 Julai 2007
6
anggota TUDM terbunuh apabila helikopter Nuri terhempas di Genting Sempah,
Pahang. Mayat mereka ditemui 4 hari kemudian.
10 Julai 2008
Sebuah
helikopter Nuri milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) mendarat cemas di
sebuah kawasan lapang di Taman Sinar Mentari, Bedong, Gurun, Kedah semasa ia
sedang dalam perjalanan balik dari Kem Gubir, Sik menuju Pangkalan Udara
Butterworth.
Nahas Terbaru NURI
Pada
13 Julai 2007, sebuah pesawat Nuri telah terhempas di Kawasan Pergunungan Bunga
Buah berkampiran Kawasan Pergunungan Genting Sempah. Dalam kejadian ini, 6
orang krew pesawat termasuk seorang krew
wanita (Co-Pilot) terkorban. Mereka
yang terkorban ialah:-
×
Kapten
Nor Azlan Termuzi (Juruterbang)
×
Kapten
Nor Intan Asykeen Mohd Arof (Pembantu Juruterbang)
×
Sarjan
(U) Khusnizam Ariffin (Kuartermaster Udara)
×
Sarjan
(U) Mohd Azmie Md Yassin (Juruteknik Aviation)
×
Laskar
Udara Kanan Saifulizam Alias (Juruteknik Airframe)
×
Laskar
Udara Muhammad Ridzuan Ahmad (Juruteknik Enjin)
Faktor
keadaan muka bumi yang bergunung-ganang menyebabkan pihak penyelamat mengambil
masa hampir seminggu dalam usaha mencari dan menyelamat. Nahas pesawat Nuri ini
telah mendapat pelbagai reaksi dan pandangan negatif pelbagai pihak yang sangsi
dan mempertikaikan keupayaan pesawat
Nuri ini dalam menjalankan tugasnya sebagai helikopter pengangkut kelas
sederhana bagi TUDM.
Setelah
nahas Nuri ini, satu pasukan penyiasatan telah ditubuhkan. Pasukan ini telah
dianggotai oleh 4 orang Pegawai TUDM yang mempunyai kemahiran tinggi dalam
bidang masing-masing mengenai pesawat Nuri. Mereka ialah:-
×
Lt. Kolonel Syed Islam Bin Shahajam
×
Lt. Kolonel Dr. Zuki Bin Othman
×
Mejar Yee Ching Choy
×
Mejar Mohd Noorafzanidzam Frienny Bin
Salleh
Setelah
beberapa minggu siasatan dijalankan dari pelbagai aspek, pasukan ini telah
membentangkan laporan hasil penyiasatan mereka. Antara intipati laporan tersebut
adalah seperti berikut: (dipetik dan diubahsuai tanpa mengubah maksud asal dari
Majalah Perajurit).
Sebuah pesawat Nuri, pada tarikh 13 Julai 2007, jam 0924 telah berlepas
dari Pangkalan TUDM Kuala Lumpur menuju ke Pangkalan TUDM Kuantan, Pahang.
Pesawat malang ini telah menghala ke Batu Caves dan kemudiannya dijangka
melalui kawasan Pergunungan Genting Sempah.
Pada jam 0936, pesawat telah membuat panggilan terakhir ke menara
kawalan yang mana kedudukan pesawat malang itu ketika panggilan terakhir itu
ialah di ruang angkasa Batu Caves, Selangor. Keadaan cuaca ketika itu ialah
hujan lebat dan berkabus tebal yang
menyebabkan jarak penglihatan terhad
dari 2 kilometer merupakan salah satu faktor penyumbang nahas tersebut.
Keadaan cuaca buruk, bentuk muka
bumi yang berbukit-bukau di laluan penerbangan adalah sama sekali tidak
bersesuaian dengan penerbangan pesawat aras rendah. Di dalam percubaan untuk
melepasi kawasan pergunungan Genting Sempah, Helikopter malang tersebut telah
melanggar beberapa kanopi pokok (tree-top) sebelum terhempas yang mana setelah
siasatan, pasukan penyiasatan menyimpulkan faktor ini merupakan penyebab utama
pesawat tersebut terhempas.
Pasukan penyiasatan juga mendapati tiada bukti yang kukuh untuk
mengaitkan berlakunya masalah teknikal yang menyebabkan nahas. Kenyataan ini
diperkukuhkan lagi dengan laporan hasil siasatan oleh Bahagian Kejuruteraan
TUDM. Profil penerbangan pesawat tersebut serta analisis terhadap beberapa
komponen mendapati tiada masalah teknikal yang berlaku.
Untuk
mendapatkan gambaran jelas mengenai peranan Nuri semasa era pemberontakan
pengganas Komunis (Parti Komunis Malaya - PKM), anda boleh berkunjung ke laman
blog Mejar (B) Nor Ibrahim Bin Sulaiman
TUDM, seorang mantan juruterbang Nuri yang terlibat secara lansung semasa
era pemberontakan Komunis beberapa dekad yang lalu. Blog beliau ialah: http://xnuripilot.blogspot.com.
Selain
itu, terdapat juga sebuah entri mengenai pesawat Nuri yang ditulis oleh seorang
pegawai TUDM, Kolonel Toharuddin Abdul
Rasid TUDM di dalam blog beliau: http://coltoras1959.blogspot.com
di bawah Tajuk 290: Nuri Yang Perkasa Dan Berjasa.
As salam. Sungguh menarik blog En. Suhaidi. Untuk makluman, nama penuh Allahyarham Mejar Haris adalah Haris bin Mohd. Rejab. Tarikh tragedi tersebut adalah pada 26 April 1976 dan bukannya 27 April. Terima kasih.
BalasPadamZamri Basri
14 November 1989
BalasPadam21 orang terkorban dalam nahas pesawat Nuri di antara kawasan Gunung Gerah dan Gunung Bilah di sempadan Kelantan- Perak. Kesemua penumpang termasuk krew pesawat terkorban. 15 daripada penumpang pesawat tersebut merupakan anggota Pasukan Polis Hutan (Bn19 PPH )
sehari sebelum kejadian saya menaiki pesawat yang sama keluar dari pos ciong perak ke tek lasah sungai siput perak,semasa itu operasi Ops bamboo perak/kelantan , kesemua mereka adalah teman seperjungan saya.. kebanyakan mereka dari Bravo kompeni.kejadian itu semasa GCO dengan Bn20 PPH bidor perak.
Salam tuan. Maklumat sejarah pesawat nuri TUDM kurang tepat.malah insiden kemalangan pada tahun 1969 adalah pesawat aloutte. Bukan nuri. Dan kemalangan nuri di banding tu hanya sekali iaitu pesawat m23-19 sahaja. Maaf maklumat tuan tidak tepat.
BalasPadam