Isnin, 27 November 2017

HORNET TUDM

Juruterbang dan Jurusensor Pesawat Tempur Boeing F/A-18D Hornet TUDM

Penubuhan No 18 Skuadron bermula dari penubuhan satu tim pendahuluan yang terdiri daripada lapan pegawai/juruterbang serta 33 Juruteknik dengan pesawat F/A-18D Hornet.
Sejajar dengan matlamat penubuhannya, tugas utama No 18 skuadron selaku operational squadron adalah untuk mempertahankan ruang angkasa Malaysia daripada dicerobohi.  Sesuai juga dengan motonya “Menggempur Memintas”, pesawat F/A-18D yang dilengkapi dengan senjata peperangan udara yang canggih  memikul tugas mempertahankan negara dengan melaksanakan misi operasi udara offensif, misi serangan strategik serta misi tinjauan bersenjata, misi serangan udara dan penyelusupan siang atau malam,  misi serangan maritim siang atau malam dan misi  air superiority / air defence operations.

No 18 Skuadron telah mengharumkan nama Malaysia secara amnya dan TUDM khasnya kerana telah banyak menyertai operasi dan latihan bersama dengan negara asing serta mendapat pujian dan penghoramatan dari semua pihak, baik dari luar mahu pun di  dalam negara. Dengan sumbangan yang telah   diberikan oleh No 18  Skuadron  di  sepanjang  12  tahun sehingga kini, maka adalah bertepatan dan wajar skuadron ini dianugerahkan dengan Panji-panji Skuadron.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan