Selasa, 25 September 2012

PKS Diploma Kelas 2012 – Pengambilan Terakhir Juruterbang TUDM Lepasan SPM

PKS Diploma Kelas 2012 – Pengambilan Terakhir Juruterbang TUDM Lepasan SPM
Majalah PERAJURIT edisi Julai 2012


Artikel ini diterbitkan ketika saya di semester akhir Diploma Kejuruteraan Elektronik di Politeknik Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah (POLIMAS), Jitra.  Untuk pengetahuan anda, sebelum tahun 2013, pengambilan Juruterbang TUDM hanya dalam kalangan lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang mendapat keputusan cemerlang.

Mereka perlu mengikuti program pengajian Diploma Kejuruteraan Mekanikal - Aeronautik di Kolej Tentera Udara (KTU) Alor Setar selama tiga tahun termasuk latihan penerbangan kira-kira 11/2 tahun.  Program pengajian Diploma Kejuruteraan Mekanikal - Aeronautik ini dijalankan dengan kerjasama Universiti Teknologi Malaysia (UTM).

Bakal-bakal juruterbang ini dikenali sebagai Pegawai Kadet Siswa (PKS).  Setelah tamat pengajian diploma, PKS ini akan ditauliahkan dengan pangkat Lt. Muda TUDM dan memulakan latihan penerbangan asas di Pulatibang 1 dan 2 juga di KTU Alor Setar.

PKS Diploma kelas 2012 merupakan pengambilan terakhir Juruterbang TUDM bagi lulusan SPM.  Ia merupakan “intake” ke-18 sejak kaedah ini mula diperkenalkan pada tahun 1998.  Pada hari ini, bakal-bakal Juruterbang TUDM diambil dalam kalangan Pegawai Kadet Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) sahaja.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan