Suatu
ketika dahulu, Tentera Laut Diraja Malaysia- TLDM pada 8 Januari 1984 pernah mengalami detik pilu apabila kehilangan
sebuah kapal peronda (Patrol Craft-PC)
iaitu KD Sri Perak yang tenggelam akibat terperangkap di dalam ribut tropika di
posisi 0303N 10800E berhampiran Pulau Natuna Besar perairan Laut Cina
Selatan. Tanggal 8 Oktober 2009 pula merakamkan sekali lagi detik kehilangan sebuah
lagi kapal di dalam armada TLDM iaitu KD Sri Inderapura (A1505).
KD
Sri Inderapura yang merupakan kapal pemerintah dan logistik TLDM telah
mengalami kemusnahan total akibat kebakaran besar semasa sedang berlabuh di
Dermaga Air Dalam, Pangkalan TLDM Lumut, Perak.
Untuk rekod, KD Sri Inderapura merupakan kapal pengangkut yang terbesar
di dalam armada TLDM dengan sesaran maksimun 8000 tan sejak tahun 1995 hingga detik-detik
terakhir perkhidmatannya pada tahun 2009.
KD Sri Inderpura - Aset Terpakai
Rakyat
Malaysia terutamanya yang tidak mempunyai pengetahuan dan latar belakang
mengenai bidang ketenteraan mungkin tidak mengetahui bahawa KD SIP merupakan
sebuah kapal pengangkut terpakai yang diperolehi TLDM pada tahun 1995. Kapal dari kategori Landing Ship Tank- LST dari kelas Newport ini dengan nama USS Spartanburg County pernah berkhidmat di
bawah Tentera Laut Amerika Syarikat (US Navy) suatu ketika dahulu selama hampir
25 tahun.
Untuk
rekod, KD SIP merupakan kapal pengangkutan logistik terpakai yang ketiga dibeli
daripada Tentera Laut Amerika syarikat Selepas KD Raja Jarom (A1502) dan KD
Sri Bangi (A1501). KD Raja Jarom
merupakan Ex-USS Sedgwick County
(LST1123) manakala KD Sri Bangi
merupakan Ex-USS Henry County (LST824)
dan kedua-duanya ditauliahkan ke dalam perkhidmatan TLDM pada tahun 1976.
Kapal-kapal
dari kelas landing ship ini dibeli
oleh kerajaan Malaysia bagi dioperasikan oleh TLDM sebagai memenuhi keperluan military sealift iaitu untuk menghantar
anggota tentera, kenderaan serta barangan logistik melalui jalan laut dan lebih
efektif untuk pergerakan anggota dan logistik dari semenanjung Malaysia ke
Malaysia Timur.
Sejarah Awal Pengoperasian LST
Kapal Pendarat atau Landing Ship Tank merupakan kapal untuk
misi ketenteraan yang dibina
semasa untuk memberikan bantuan operasi amfibi dengan keupayaan mengangkut
kenderaan, kargo dan pasukan tentera secara pantas ke kawasan pantai bagi
melaksanakan serangan.
Pihak
tentera bersekutu telah menggunakan Kapal Pendarat (Landing Ship Tank-LST)
semasa Perang Dunia Kedua bagi mendaratkan kereta kebal dan artileri mereka
semasa penakhlukan Afrika Utara, Sicily, Italy, Normandy dan Selatan
Perancis. Penggunaan LST juga merupakan
salah satu faktor kejayaan tentera Jepun menawan bahagian barat rantau Pasifik
pada tahun 1941 sehingga memaksa tentera bersekutu turut mencipta dan
memperbaiki keupayaan kapal dari jenis yang sama.
Kapal
jenis Landing Ship Tank ini telah
membuktikan keupayaannya di dalam aspek kepantasan aturgerak anggota, kereta
kebal dan artileri ke medan konflik.
Tentera Laut Amerika Syarikat telah menggunakan LST antara tahun 1942
hingga 1945 untuk menyerang dan menawan gugusan pulau jajahan Jepun yang
berpotensi dibangunkan untuk dijadikan pangkalan laut dan udara. LST merupakan kapal yang dilihat berpotensi
dari segi elemen pengangkutan taktikal anggota dan logistik ke medan konflik
dalam masa yang singkat dan juga sesuai diaplikasikan sebagai kapal bantuan
kemanusiaan.
USS Spartanburg County (LST1192)
Kapal
USS Spartanburg County merupakan sebuah kapal pendarat dari kelas Newport yang
digunakan oleh Tentera Laut Amerika Syarikat sebagai kapal pengangkut anggota
dan logistik. Selain itu, ia juga diaplikasikan kereta kebal, kenderaan amfibia
dan pelbagai kenderaan serta peralatan berat.
USS
Spartanburg County telah mencurahkan khidmat bakti selama hampir 24 tahun
sebelum ditamatkan perkhidmatan dan dibeli oleh kerajaan Malaysia pada tahun
1995. Kapal pengangkut ini dibina oleh firma National Steel & Ship Building
Company, San Diego, Amerika Syarikat pada 7 Februari 1970 dan ditauliahkan ke
dalam perkhidmatan Tentera Laut Amerika Syarikat pada 1 September 1971.
Kapal
pengangkut ini merupakan kapal ke-13 daripada 20 unit kapal kelas Newport yang
dimiliki oleh Tentera Laut Amerika Syarikat.
Sebanyak 8 daripada 20 unit kapal pengangkut ini telah dijual kepada
Malaysia, Sepanyol dan Australia dan juga disewakan kepada negara negara lain.
Sepanjang
perkhidmatannya, USS Spartanburg County telah terlibat di dalam pelbagai misi
samada misi yang melibatkan ketenteraan atau misi bantuan kemanusiaan. Kapal pengangkut ini pernah terlibat di dalam
misi kemanusiaan Pertubuhan Perjanjian Atlantik utara (NATO) iaitu Operasi
Dorian Salute IV pada tahun 1974.
Spartanburg
County pernah terlibat di dalam beberapa konflik utama dunia seperti Operasi Desert
Shield dan Desert Storm dalam Perang Teluk. Ketika Perang Teluk, Spartanburg County
digunakan untuk mengangkut kereta kebal M1A1 brims seberat 63 tan. Ekspedisi kemanusian ke Lubnan dan Kuwait
juga memperlihatkan keupayaan kapal ini di dalam melaksanakan misi dengan
jayanya.
Pembelian USS Spartanburg County
Kerajaan
Malaysia dan Amerika Syarikat telah menandatangani perjanjian pembelian USS
Spartanburg County pada 14 November 1994 untuk TLDM dengan harga RM48
Juta. Pembelian tersebut turut
merangkumi penyedian aspek Sistem Sokongan Logistik Bersepadu (ILS). Perjanjian tersebut juga melibatkan pembekalan
sokongan logistik selama tiga tahun dan kemudahan latihan kakitangan.
Kerajaan
Malaysia telah diwakili oleh Setiausaha Bahagian Kontrak Kementerian Kewangan,
Datuk Dr. Abdul Aziz Muhamad manakala bagi pihak Kerajaan Amerika Syarikat pula
diwakili oleh Dutanya ke Malaysia, John S Wolf.
Antara kenamaan yang hadir bagi menyaksikan majlis pemeteraian
perjanjian tersebut ialah timbalan perdana menteri ketika itu, Datuk Seri Anwar
Ibrahim yang juga menteri kewangan.
Selain
itu turut hadir ialah enam orang senator Amerika syarikat termasuk ketua
delegasinya, Senator Christopher. Berikutan pembelian tersebut, sekumpulan
pegawai dan anggota TLDM telah dihantar ke Norfolk, Amerika Syarikat bagi
menjalani latihan pengendalian kapal tersebut selama beberapa bulan sebelum
dibawa pulang ke Malaysia.
KELUHAN ANAK SUSUAN ‘KOBE’ - Norfolk,
Amerika Syarikat
Pembaca
pastinya tertanya-tanya apakah maksud ‘Keluhan Anak Susuan ‘Kobe’ di atas. Anak Susuan ‘Kobe’ dalam ayat tersebut nama
gelaran yang digunakan oleh salah seorang anggota Lain-Lain Pangkat-LLP TLDM
yang telah dihantar ke Norfolk, Amerika Syarikat bagi proses menerima dan
membawa pulang KD Sri Inderapura yang baru dibeli ketika itu. Keluhan anak kapal Sri Inderapura ini telah disiarkan
di dalam akhbar Berita Harian
bertarikh 14 Mac 1995. Beliau menyatakan bahawa mereka mengalami
masalah penerimaan elaun yang hanya dibayar ¼ daripada jumlah yang sepatutnya
dan elaun tersebut hanya dibayar selama dua bulan sahaja. Beliau juga turut menyatakan bahawa keadaan
tersebut menyebabkan mereka menghadapi masalah kewangan dan juga dalam
mendapatkan keperluan harian kerana kekurangan wang dan harga barang keperluan
yang perlu dibeli agak mahal.
No
money? What happen to your navy? Begitulah
kata-kata sindiran yang diungkapkan oleh anggota Tentera Laut Amerika apabila
berjalan atau berselisih dengan anggota TLDM.
Ini sudaah semestinya merendahkan moral dan martabat mereka. Keluhan anggota tersebut perlu diambil berat
oleh pihak tertentu terutamanya TLDM sendiri.
Sewajarnya perkara yang sama perlu dipastikan agar tidak berulang lagi
pada masa hadapan sekiranya TLDM perlu menghantar anggota dan pegawainya untuk
berkursus atau berkhidmat di luar negara kerana ianya melibatkan imej negara
serta moral warga TLDM.
Dari Amerika ke Malaysia
TLDM
secara rasminya telah menerima kapal pengangkut KD Sri Inderapura pada 17
Disember 1994 di Norfolk, Virginia, Amerika Syarikat dalam sebuah majlis yang
gilang-gemilang dengan dihadiri oleh 150 orang warga TLDM dan hampir 250 orang
warga United State Navy, keluarga dan
sahabat handai.
Kapal
pengangkut tersebut telah diterima oleh Duta Besar Malaysia ke Amerika Syarikat,
Datuk Abdul Majid Mohamed selepas panji-panji rasmi USS Spartanburg County
diturunkan dari tiang kapal sebagai simbolik menandakan tamatnya perkhidmatan
kapal pengangkut tersebut di dalam armada United
State Navy.
‘’Saya akan
merinduinya… Tiada Kapten yang gembira untuk melepaskan kapalnya pergi. Tetapi saya gembira apabila Kepten Azman,
seorang profesional sejati, akan mengambilnya- ia seperti memberi nafas baru
kepadanya.”
Petikan kata-kata Commander
Patrick M. Comi, Pegawai
Memerintah USS Spartanburg County ini diungkapkan beliau semasa majlis penyerahan
kapal tersebut kepada wakil kerajaan Malaysia dan Kepten Noor Azman Othman TLDM.
Kepten
Noor Azman merupakan seorang pegawai
kanan TLDM yang dipertanggungjawabkan bagi mengetuai kapal USS Spartanburg
County yang kemudiannya dinamakan sebagai KD Sri Inderpura pulang ke Malaysia
bagi berkhidmat di dalam armada TLDM.
Kepten Noor Azman juga merupakan pegawai memerintah KD SIP yang pertama.
KD Sri Inderapura
KD
Sri Inderapura yang merupakan kapal pengangkut ketiga dan terbesar telah
selamat tiba di Malaysia pada 31 Januari 1995 di Pangkalan TLDM Lumut,
Perak. Ketibaan kapal sepanjang 171m,
lebar 21.3m, berat 8 993tan metrik dengan kelajuan 25knot membuka lembaran baru
bagi TLDM di dalam pengoperasian kapal pengangkut terbesar di dalam
armadanya.
Selain
KD Sri Inderapura TLDM juga mengoperasikan dua unit lagi kapal pengangkutan
logistik iaitu KD Sri Indera Sakti (A1503) dan KD Mahawangsa (A1504). Gandingan ketika-tiga buah kapal pengangkutan
logistik ini telah membawa kepada pembentukan Skuadron ke-31 Kapal Kawalan dan
Perintah Pelbagai Guna (MPCSS- Multi Purpose Command & Support Ship) TLDM. Skuadron ini merupakan satu-satunya skuadron
kapal pengangkut yang sering diberikan tugasan dalam pelbagai operasi amfibi
dan pelbagai lagi operasi penting seperti Ops Fajar dan lain-lain misi
kemanusiaan.
Sepanjang
perkhidmatannya di bawah 10 orang pegawai memerintah, KD Sri Inderapura telah
menyumbangkan baktinya samada di dalam misi ketenteraan, misi ketenteraan bukan
perang dan juga misi kemanusiaan. Pada
tahun 2004, kapal ini telah diaturgerakkan ke Acheh bagi menyampaikan bantuan
kemanusiaan selepas wilayah tersebut mengalami kemusnahan teruk akibat dilanda
Tsunami.
Selain
itu, KD Sri Inderapura juga turut terlibat di dalam beberapa eksesais antaranya
Eksesais KERISMAS yang mula dianjurkan pada tahun 1981 pada tahun 1999 dan Eksesais
Angkasa dan Samudera (Eksesais ANGSA)
yang merupakan gabungan latihan tahunan antara Tentera Laut DiRaja
Malaysia (TLDM) dan Tentera Udara DiRaja Malaysia (TUDM) yang dimulakan sejak
tahun 2006.
Pada
19 Ogos 2008, dua buah kapal dagang MV Bunga Melati 2 dan MV Bunga Melati 5
milik syarikat dari Malaysia iaitu Malaysian International Shipping Corporation
Berhad- MISC telah dirampas dan
anak kapalnya dijadikan tebusan di
Teluk Aden berhampiran perairan Somalia oleh lanun-lanun dari Somalia. Insiden ini telah membawa kepada pelancaran
Operasi Fajar/Ops Fajar pada 30 Ogos 2008 bagi menyelamatkan tebusan yang
kebanyakannya terdiri daripada rakyat Malaysia dan sebilangan kecil rakyat
negara asing.
Antara
aset-aset TLDM yang diatugerak bagi melaksanakan misi menyelamat tersebut ialah
KD Lekiu, KD Sri Inderapura dan dua
unit helikopter dari KD Rajawali iaitu Super Lynx dan Fennec. Untuk mengungkapkan kembali penglibatan dan
khidmat bakti yang dicurahkan oleh kapal pengangkut terbesar milik TLDM ini
satu-persatu sememangnya tidak terkira banyaknya.
Terbakar!
Sejarah
KD Sri Inderapura mengalami kebakaran pada 8 Oktober 2009 yang lalu bukanlah
kali pertama sejak ia diperolehi TLDM.
Kapal pengangkut ini pernah mengalami kebakaran pada tahun 16 Disember
2002 ketika berlabuh di Pangkalan TLDM Lumut tetapi tidak seteruk tragedi 2009
yang menyebabkan kemusnahan kapal tersebut secara total.
Kejadian
kebakaran yang melibatkan kapal ini dikatakan berpunca daripada sistem
pendawaian kapal tersebut yang telah usang dan mudah mengalami litar pintas
yang membawa kepada tercetusnya kebakaran.
KD Sri Inderapura juga dilaporkan pernah menjalani program tingkat upaya
di sebuah firma perkapalan di Johor.
Siasatan awal mendapati anjungan kapal itu terbakar akibat litar pintas
di bahagian anjungan kapal. KD SIP telah ditunda kira-kira 1.5meter ke tengah
laut bagi mengelakkan sebarang letupan yang mungkin boleh mengancam keselamatan
selain mengelakkan kebakaran merebak ke kapal-kapal yang lain yang sedang
berlabuh berhampiran KD SIP. Ketika
kejadian, terdapat 77 orang anggota termasuk enam pegawai dan 22 pelatih sedang
bertugas di kapal pendarat tersebut ketika berlakunya indiden kebakaran
tersebut.
KD
SIP sepatutnya dijadualkan akan belayar ke Sabah dan Sarawak untuk melaksanakan
tugas menghantar bekalan logistik ke Markas Wilayah Laut II di Teluk Sepanggar,
Kota Kinabalu, Sabah pada 12 Oktober 2009 namun, kejadian kebakaran pada 8
Oktober 2009 menyebabkan tugas menghantar bekalan logistik ini terpaksa digantikan
oleh kapal pengangkut yang lain.
Usaha-usaha
memadamkan kebakaran kapal ini dilakukan oleh Unit Bomba TLDM Lumut manakala
Pasukan Bomba & Penyelamat Malaysia mengaturgerakkan dua buah jentera
masing-masing dari Seri Manjung dan Sitiawan.
Usaha ini juga turut dibantu oleh gandingan Agensi Penguatkuasaan
Maritim Malaysia (APMM), firma Bousted Naval Shipyard dan juga bot tunda
awam. Menjelang jam 2 petang, kebakaran
telah berjaya dikawal walaupun masih tidak dapat dipadamkan secara total.
Apa
yang menarik semasa insiden kebakaran tersebut ialah berlaku satu peristiwa yang
unik dan luar biasa iaitu gada-gada tauliah dan gada-agada piala agong dan
panji-panji TLDM pada KD SIP tidak dijilat api walaupun ketika itu, api sedang
marak membakar segenap ruang kapal tersebut.
Peristiwa tersebut dikatakan seolah-olah KD SIP mahu menunjukkan rasa
bangganya sebagai sebual Kapal DiRaja (KD).
Menurut Panglima TLDM, Abdul Aziz, kejadian tersebut amat pelik kerana
gada-gada tersebut tidak terjatuh semasa kapal sedang terbakar.
Kebakaran
ini mengambil masa beberapa hari untuk dipadamkan kerana saiz kapal yang agak
besar serta api yang marak menjulang menyebabkan bahagian anjungan, geladak
kereta kebal di tingkat tiga dan beberapa bahagian utama kapal turut rosak dan
terjejas. Oleh kerana banyak bahagian
utama kapal mengalami kerosakan, maka keseimbangan kapal ini menjadi tidak
stabil dan kuasa apungannya semakin rendah akibat dipenuhi air dan akan
tenggelam sekiranya tidak diapungkan.
Oleh
yang demikian, sebuah syarikat swasta telah dilantik bagi melaksanakan
tugas-tugas mengapungkan KD SIP kerana ia akan memberi kesan kepada perjalanan
kapal-kapal lain yang melalui kawasan tersebut.
KD SIP telah diishtiharkan musnah secara total dan tidak lagi boleh
digunakan dan kos untuk membaik pulih kapal ini tidak berbaloi dan lebih baik
jika dibeli kapal yang baru.
Pengganti KD SIP
Sejak
kehilangan KD SIP di dalam pegangan TLDM, hanya dua unit kapal pengangkutan
logistik yang masih dimiliki iaitu KD Sri Indera sakti dan KD Mahawangsa. Gandingan dua unit kapal logistik ini dilihat
sebagai belum mencukupi bagi memenuhi tuntutan penugasan TLDM yang semakin hari
semakin bertambah dan mencabar.
Perancangan bagi program perolehan kapal sokongan pelbagai guna telah
dirancang sejak di dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) bagi
meningkatkan keupayaan aset sediada selain memperkasakan keupayaan mobiliti
Angkatan Bersama ATM.
Kerajaan
pada dua tahun yang lalu dikatakan berminat untuk memperoleh dan telah menempah
sebuah kapal pengangkut pelbagaiguna LP-X Dokdo Amphibous Ship Republic of
Korean Navy yang dibina oleh Firma Hanjin Heavy Industries & Construction
dari Korea Selatan tiga tahun yang lalu setelah kapal tersebut menyertai
pameran LIMA 2007 namun perolehan terpaksa dibekukan akibat kegawatan ekonomi
yang melanda ketika itu. Dato’ Seri Mohd
Najib yang ketika itu menjawat jawatan Menteri Pertahanan Malaysia pernah
melawat kapal buatan Korea Selatan tersebut
pada edisi LIMA 2007 tersebut.
LIMA
2007 dikatakan pembawa sinar harapan bagi TLDM di dalam pencarian kapal Multi-
Purpose Support Ship yang bukan sahaja berpaksikan penggantian aset sedia ada,
tetapi lebih menjurus kepada keperluan sebenar TLDM di dalam melaksanakan
pelbagai misi yang semakin mencabar dan memerlukan aset-aset yang lebih
berupaya. Insiden kehilangan KD SIP di
dalam pegangan TLDM menyaksikan perlunya pengganti bagi mengimbangi penugasan
penghantaran logistik yang kini menjadi bebanan KD Sri Inderasakti dan KD
Mahawangsa.
Dato’ Sri Mohd Najib ketika melawat LP-X Dokdo semasa LIMA
2007 yang lalu.
|
LP-X Dokdo Amphibious Ship
Kapal
LP-X Dokdo Amphibous Ship merupakan sebuah kapal pengangkut amfibia yang
dibangunkan oleh Firma Hanjin Heavy Industries.
Kapal ini didorong oleh 4 unit enjin berkuasa diesel S.E.M.T Pielstick
16PC2.5 STC.
LP-X Dokdo Amphibious
Ship
|
||
Pembina
|
:
|
Hanjin Heavy
Industries
|
Kuasa Dorongan
|
:
|
4 Enjin Diesel S.E.M.T Pielstick 16PC2.5 STC
|
Panjang
|
:
|
200m
|
Lebar
|
:
|
32m
|
Draught
|
:
|
6.5m
|
Kelajuan
|
:
|
22 knots
|
Sesaran
|
:
|
14340 tan minimum
& maksimum 18860 tan
|
Muatan
|
:
|
1 Batalion (700 anggota)
200 unit kenderaan
10-15 helikopter mengikut saiz
2 LCAC (Landing Craft Air Cushioned).
|
Type
071- Yuzhaoa Class Amphibious Transport Dock
|
||
Pembina
|
:
|
Hudong-
Zhonghua Shipyard
|
Kuasa
Dorongan
|
:
|
CODAD, 2 Shaft, 4 x
SEMT Pielstick 16PC2.6 V400
Enjin Diesel berkuasa
35200kW (47200hp).
|
Panjang
|
:
|
210m
|
Lebar
|
:
|
28m
|
Draught
|
:
|
7m
|
Kelajuan
|
:
|
22+ knots
|
Sesaran
|
:
|
20000
tan
|
Muatan
|
:
|
Batalion Kor Marin
(500-800 trup)
10-15 unit kenderaan
berperisai amfibia
4 LCACs (Landing Craft
Air Cushioned).
|
LPD
Foudre Class Landing Platform Dock
|
||
Pembina
|
:
|
DCN
Brest
|
Kuasa
Dorongan
|
:
|
Enjin Diesel 2 SEMT
Pielstick 16 PC 2.5 V400
|
Panjang
|
:
|
168m
|
Lebar
|
:
|
23.5m
|
Draught
|
:
|
5.2m
|
Kelajuan
|
:
|
21 knots
|
Sesaran
|
:
|
Standart
11300 tan & 12000 tan Muatan Penuh
|
Muatan
|
:
|
Batalion Kor Marin
(500-800 trup)
10-15 unit kenderaan
berperisai amfibia
4 LCACs (Landing Craft
Air Cushioned).
|
Kapal Pengangkut Logistik Negara Jiran
Kapal pengangkutan
logistik TLDM sama ada KD Sri Inderapura, KD Mahawangsa dan KD Indera Sakti secara
asasnya tidak menyamai apatah lagi menandingi kemampuan kapal pendarat amfibia
atau Dok Platform Pendarat (LPD) sebagaimana yang dimiliki oleh dua buah negara
jiran Malaysia. Tatkala memandang ke
arah selatan semenanjung, kita pastinya terbayangkan sebuah negara pulau yang kecil
tetapi mempunyai keupayaan dan tahap kesiapsiagaan militer yang tinggi dari
segi kuantiti dan kualiti aset angkatan tenteranya, iaitu Singapura.
Meskipun batas perairan yang dipertanggungjawabkan kepada Republic of Singapore
Navy (RSN) amat terhad, namun pemilikan kapal pendarat amfibi di dalam armada
RSN lebih daripada tahap kesiagaan.
Sehingga hari ini, RSN
mempunyai 4 unit kapal Pendarat (LPD-Landing Platform Dock), dari Kelas
Endurance iaitu RSS Endurance- 207, RSS Resolution- 208, RSS
Persistence- 209 dan RSS Endeavour- 210 yang dihasilkan oleh firma
tempatan, Singapore Technology (ST) Marine yang membentuk Skuadron 191 RSN dan
situasi ini dilihat jauh melangkaui kemampuan TLDM jika dibandingkan dengan
kuantiti pemilikan kapal pengangkut serbaguna dan sektor keluasan kawasan
peraiaran negara yang perlu dipertahankan kedaulatannya.
Bagi negara Indonesia
pula, walaupun negara ini dilihat mempunyai bajet peruntukan bagi sektor perbelanjaan
pertahanan yang terhad, namun negara ini masih lagi mampu melengkapkan armada Tentera
Nasional Indonesia- Angkatan Laut (TNI-AL) dengan 4 unit LPD Kelas Makassar
yang berharga di antara USD19.9J – USD30J seunit. Antara kapal-kapal di dalam Kelas Makassar
ini ialah KRI Makassar- 590, KRI Surabaya- 591, KRI
Banjarmasin- 592 dan yang terakhir KRI Banda Acheh- 593. Seunit dan sebahagian kapal ini dibina oleh
firma Daesun Shipbuilding and Eng. Co Ltd., Pusan, Korea Selatan yang merupakan
sebahagian dari Daewoo International Corporation. Baki 2 unit kapal lagi telah dibina oleh
firma tempatan di Limbungan PT PAL di Surabaya.
Kemandirian dan keupayaan industri kejuruteraan marin Indonesia ini
sewajarnya dijadikan contoh oleh firma tempatan bagi memastikan Malaysia juga
mampu dan setanding dengan negara jiran di dalam pembinaan kapal-kapal perang.
Lagi Kapal TLDM Terbakar!
Tanggal 13 Januari yang
lalu, TLDM sekali lagi mengalami peristiwa yang hampir sama apabila sebuah lagi
kapal di dalam pegangannya, KD Mutiara terbakar. Bezanya hanya kapal ini mengalami kebakaran
semasa di dalam proses penyelenggaraan dan pemeriksaan rutin di limbungan
Malaysian Marine and Heavy Engineering MMHE) Sdn. Bhd. di Pasir Gudang, Johor.
Kapal berukuran 71m panjang dan 13m lebar ini digunakan oleh TLDM untuk
melakukan tugas-tugas berkaitan data hidrografi seperti mengukur kedalaman,
bentuk dan morfologi laut, arah aliran ombak serta maklumat pasang surut air
laut dilaporkan mula terbakar pada pukul 7.30 petang dan kebakaran tersebut
berjaya dipadamkan sepenuhnya pada pukul 3.30 pagi. Proses memadamkan kebakaran dikatakan sukar
kerana terdapat beberapa ruang kecil di dalam kapal yang mudah terbakar.
Kapal berusia 35 tahun
yang dibina oleh firma Hong Leong Lurssen Dockyard di Pulau Pinang ini
mengalami kerosakan hampir 80 peratus di bahagian hadapan akibat kebakaran
tersebut. Pengurus besar MMHE di dalam
kenyatannya menyebut bahawa ketika kejadian beberapa anggota TLDM dan
kakitangan MMHE turun untuk menunaikan solat maghrib manakala beberapa lagi
masih berada di atas kapal tetapi berjaya menyelamatkan diri. Sehingga artikel ini ditulis, siasatan masih
lagi dijalankan manakala punca kebakaran dan nilai kerugian masih belum dapat
dipastikan tetapi beberapa andaian dan teori mengenai punca kebakaran
diutarakan antaranya kebakaran tersebut berpunca daripada percikan api semasa
kerja-kerja kimpalan sebelum merebak dan terbakar.
KD Mutiara dioperasikan
oleh Pusat Hidrografi Nasional di bawah TLDM bagi melaksanakan tugas-tugas
berkaitan bidang mariti. Selain KD
Mutiara, terdapat sebuah lagi kapal bagi melaksanakan tugas yang sama iaitu KD
Perantau.
Kesimpulan
Insiden
yang menimpa KD SIP bukanlah sesuatu yang perlu diperdebatkan dan dijadikan penanda
aras untuk mengukur dan mempertikaikan tahap kesiapsiagaan TLDM di dalam
memastikan keselamatan aset-asetnya sentisa terpelihara pada tahap yang maksima
kerana punca utama kebakaran tersebut adalah disebabkan faktor usia kapal yang telah
berusia di ambang senja iaitu hampir 39 tahun.
Jika perolehan terbaru dilaksanakan di dalam masa yang terdekat,
diharapkan agar ia dilaksanakan dengan lebih transparent iaitu setiap maklumat dan perkembangan perolehan
tersebut disebarkan kepada umum samada melalui media cetak mahupun elektronik mengikut
acuan pihak Kementah dan ATM sendiri dengan kawalan agar tidak melibatkan tahap
kerahsiaan kritikal aset tersebut bagi bagi memastikan segenap lapisan rakyat
faham akan keperluan program pembaharuan dan perolehan aset secara berterusan
dalam menjaga dan melindungi perairan negara.
Selain
itu, ia juga diharapkan dapat mengelakkan suara-suara sumbang yang cuba
menangguk di air yang keruh kedengaran lagi.
Sikap ‘baling batu dan kemudiannya sorokkan tangan’ oleh individu
tertentu sebagaimana yang berlaku semasa perolehan aset-aset untuk keperluan
Angkatan Tentera Malaysia (ATM) seperti kontoversi perolehan pesawat pejuang
Sukhoi Su-30MKM, pesawat helikopter Eurocopter EC-725 Cougar untuk TUDM, kapal
selam Scorpene dan perolehan kapal perang pesisir pantai (SPGV-LCS) untuk TLDM beberapa
tahun yang lalu perlu dipastikan agar tidak berulang lagi.
Kebanyakan
di antara mereka tidak mendapat maklumat tepat dan hanya mendapat gambaran
melalui berita dan khabar angin yang disebarkan pihak yang tidak
bertanggungjawab yang hanya mengeluarkan kenyataan yang berlandaskan kekalutan
fakta tanpa sebarang analisis dan dan usul periksa bagi menimbulkan provokasi
dan membangkitkan isu panas walhal ia tidak seperti yang dihebahkan. Setiap perolehan aset-aset ketenteraan yang
baru dan terkini bukan hanya melibatkan aset tersebut semata-mata. Ia turut merangkumi pakej-pakej lain
merangkumi kos-kos alatganti, kos pemindahan teknologi, kos peralatan simulasi,
latihan kemahiran krew dan lain-lain kos yang relevan dan bersangkutan dengan
perolehan aset tersebut. Tetapi di pihak Kerajaan sendiri, pemantauan perlu dilakukan
terhadap mereka yang berkuasa dan berkepentingan di dalam proses perolehan aset
ini kerana ada jua kemungkinan golongan ini mengambil kesempatan untuk mengisi
poket masing-masing tanpa disedari.
Proses
bagi merealisasikan perolehan kapal pengangkut serbaguna bagi memperkukuhkan
armada TLDM ini semestinya menuntut kefahaman dan semangat patriotisma setiap
lapisan dan golongan masyarakat tanpa membezakan pangkat dan ideologi politik
kerana setiap warganegara mempunyai tanggungjawab di dalam menjaga keamanan dan
kesejahteraan negara. Rakyat juga perlu
menyedari bahawa Angkatan Tentera Malaysia merupakan tonggak pertahanan negara
yang menjadi harapan utama tatkala negara menghadapi ancaman. Alangkah malangnya sekiranya negara dilanda
peperangan, aset-aset sediada tidak begitu berkesan bagi melaksanakan operasi
cegah rintang yang mana secara tidak lansung akan turut membawa kepada
kejatuhan moral warga ATM.
Cukuplah
sekiranya kita sekadar memandang akan pengalaman yang lalu. Sebagai contoh mudah, semasa Operasi Piramid
yang lalu, iaitu operasi yang dilancarkan ATM pada tahun lalu bagi membawa
keluar rakyat Malaysia dari bumi Mesir yang dilanda kekacauan akibat
pemberontakan rakyatnya yang menuntut Presiden Hosni Mubarak supaya meletak
jawatan. Kekacauan yang berlaku
menyebabkan beberapa kawasan menjadi lumpuh dan berbahaya. Situasi ini
menyebabkan Kerajaan Malaysia merasakan perlunya tidakan membawa keluar
rakyatnya di negara tersebut bagi mengelakkan sebarang kejadian yang tidak
diingini berlaku. Beberapa unit aset dari TUDM iaitu pesawat Lockheed Martin
C-130 Hercules telah diterbangkan merentasi lautan yang beribu-ribu batu
jaraknya dan aset-aset pengangkutan logistik dari TLDM yang mengharungi
samudera bagi menunaikan tanggungjawab dalam memastikan rakyat Malaysia yang
terperangkap di bumi Mesir dapat dibawa pulang ke tanah air dengan selamat. Ketika
inilah mula kedengaran suara-suara sumbang yang mula mengeluh akan kelewatan
pihak TLDM dan kerajaan bertindak. Jika
aset-aset yang termoden diperolehi, tidak mustahil, operasi seperti Operasi
Piramid akan menjadi lebih cepat dan pantas.
Proses
mengoptimumkan pegangan aset termoden di dalam sebarang cabang perkhidmatan ATM
samada TDM, TLDM mahupun TUDM perlulah disokong dan dipandang dari perspektif yang
positif. Perlu juga diingatkan bahawa
setiap proses perolehan ini perlulah dibuat secara telus dan tidak hanya sambil
lewa kerana ianya bakal membuka peluang untuk wujudnya unsur-unsur provokasi
yang boleh menggugat maruah dan mengancam kedaulatan negara. Penambahan beberapa unit lagi kapal
pengangkutan logistik seumpama ini sepatutnya tidak menjadi satu retorik dan
kedudukan ekonomi negara sebagai penghalang utama. Memetik kata-kata seorang pembaca di dalam sebuah laman blog, beliau
menzahirkan kebimbangan dengan menyatakan ‘Saya berharap MINDEF segerakan penggantinya
(KD Sri Inderapura). Faktor aset adalah perlu diberikan Keutamaan Yang Utama.
Jika masalah kewangan diberikan keutamaan, saya bimbang
kata-kata Saidina Umar r.a.
"Kemiskinan membawa kepada kekufuran". Saya lihat 'kekufuran itu'
bukan pada urusan agama, tetapi lebih kepada akan wujudnya golongan manusia
yang sanggup menggadaikan keselamatan negara. Jual maklumat, demi mencari
sesuap nasi. Mohon diperhalusi.
Rakyat
Malaysia khususnya orang awam yang tidak mengetahui skop penugasan ATM terutamanya
TLDM sebenarnya perlukan kesedaran dan pendedahan bahawa tugas di dalam menjaga
dan mengawasi perairan negara bukanlah sesuatu yang mudah dan sebarang
keperluan bagi perolehan sebarang aset-aset termoden bagi kelancaran tugas dan
operasi TLDM di dalam menjaga dan memastikan kedaulatan peraiaran negara
sentiasa terpelihara perlu disokong tanda sebarang prasangka negatif. Perlu ditegaskan bahawa tugas menjaga
perairan negara Malaysia yang boleh dikategorikan sebagai sebuah negara litoral
ini yang luasnya meliputi 603,210 kilometer
persegi, dua kali ganda keluasan muka bumi Malaysia iaitu 329,860 kilometer persegi bukanlah sesuatu yang boleh dianggap
mudah dan hanya dilakukan sambil lewa.
Sebarang kelekaan pastinya membuka ruang untuk musuh bertindak!
Kedudukan
geografi Malaysia yang dikelilingi oleh beberapa negara jiran yang mempunyai
kelengkapan yang lebih maju pastinya menuntut TLDM turut memperoleh sistem
persenjataan dan aset yang sama bagi mengimbangi kekuatan angkatan laut negara
jiran dan setiap perolehan perlu dibuat dengan berhemah agar Malaysia tidak
dikaitkan dengan isu memulakan perlumbaan senjata antara negara serantau.
Akhir
sekali, perlulah difahami bahawa sebarang usaha untuk meningkatkan mutu
peralatan dan memperlengkapkan persenjataan negara adalah salah satu tuntutan
agama. Perolehan aset-aset terkini
seiring dengan kemajuan teknologi perlulah dilihat sebagai satu ibadah untuk
mempertahankan maruah bangsa, agama dan negara.
Rasulullah S.A.W sendiri turut menitikberatkan persoalan peningkatan
persenjataan negara Islam Madinah dan tidak pernah mengabaikan persiapan untuk
berperang. Di dalam Al-Quran turut
menyatakan kepentingan bagi negara Islam di dalam membuat persediaan bagi
menghadapi musuh yang bermaksud: “ Dan siapkanlah untuk menghadapi mereka dengan kekuatan apa
saja yang kamu sanggupi dan dari kuda-kuda yang ditambat untuk berperang dengan
persiapan itu kamu menggentarkan musuh Allah, musuh kamu dan orang selain
mereka yang tidak mengetahui sedang Allah mengetahui. Apa saja yang kamu nafkahkan pada jalan Allah
nescaya akan dibalas dengan cukup kepadamu dan tidak akan dianiayakan”- An-Anfal:60.
Di
penghujung surah Al-Anfal ini juga dilihat turut memberi penekanan di dalam soal
pengorbanan di dalam mengeluarkan perbelanjaan untuk memenuhi keperluan di
jalan Allah. Malah Allah SWT menegaskan
supaya negara dan umat Islam tidak perlu khuatir dan bimbang dengan kesempitan
wang untuk menyediakan peralatan bagi kegunaan di jalan Allah SWT kerana Allah
SWT menjanjikan kecukupan dalam perbelanjaan meskipun harta yang ada telah
dikorbankan untuk jalan Allah SWT.
Cadangan
Kini
tiada lagi bayangan KD Sri Inderapura di Pangkalan TLDM Lumut seperti beberapa
tahun yang lalu. Bagi warga TLDM
terutamanya anak-anak kapal KD SIP, kehilangan kapal tersebut semestinya
meninggalkan kesan yang mendalam.
Andainya TLDM bersetuju untuk memperoleh sejumlah kapal-kapal baru bagi
menggantikan KD SIP dan mengampuhkan keupayaan Skuadron Kapal Kawalan dan
Perintah Pelbagai Guna (MPCSS), diharapkan KD Sri Inderapura akan dijadikan
pilihan utama bagi nama kapal pengganti tersebut. Keadaan semasa yang menyaksikan keperluan
tugas-tugas skuadron MPCCS yang semakin bertambah memerlukan TLDM segera
memperoleh kapal-kapal sokongan bagi mengimbangi beban yang terpaksa digalas
oleh dua unit kapal pengangkut KD Mahawangsa dan KD Sri Inderapura yang telah
berusia melebihi 30 tahun.
Pada
pandangan penulis secara peribadi, adalah wajar sekiranya TLDM memperoleh kapal
pengangkut terpakai bagi memenuhi keperluan operasinya sementara menunggu masa
yang sesuai untuk mendapatkan kapal-kapal yang baru. Pembelian kapal terpakai lebih realistik bagi
menyokong tugas-tugas semasa di samping menunggu pembinaan kapal pengangkut
pelbagai guna yang sedang dirancang.
Sebagai
maklumat, proses perolehan kapal-kapal baru bukanlah sesuatu yang cepat yang
mana kadangkala mengambil jarak masa di antara dua hingga lima tahun. Proses pembinaan bermula hanya dengan
sekeping besi dan pastinya kerja-kerja menukarkan sekeping besi menjadi sebuah
kapal mengambil masa yang lama. Setelah
tamat fasa pembinaan, kapal akan diintegrasikan dengan sistem persenjataan dan peralatan
yang berkaitan seterusnya akan diuji nilai dengan fasa pelayaran, pengujian
sistem persenjataan dan sebagainya di lautan sebelum diserahkan kepada negara
pembeli.
Walaupun
kini, nama KD Sri Inderapura hanya tinggal nama di dalam lipatan sejarah, namun
segala jasa dan sumbangan yang pernah dicurahkan oleh kapal pengangkut ini
pastinya dikenang dan diingati kerana kapal ini banyak mengharumkan TLDM di
persada dunia. Sejak
ditauliahkan dalam perkhidmatan TLDM pada 31 Januari 1995, KD Seri Inderapura
telah terlibat dalam pelbagai operasi dalam dan luar negara dengan jarak
perjalanan menjangkau 1,332,945.4 batu nautika.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan